Dincharya, termin sanskrycki, oznacza codzienną rutynę. Ajurweda zaleca dostosowanie naszych codziennych nawyków do rytmu przyrody, co pomaga regulować inne, mniejsze cykle życiowe. Każdego dnia przechodzimy przez dwa cykle zmian, z których każdy charakteryzuje się dominacją jednego z elementów: Vata, Pitta lub Kapha.

Pierwszy cykl:

  • 6:00 – 10:00 – Kapha
  • 10:00 – 14:00 – Pitta
  • 14:00 – 18:00 – Vata

Drugi cykl:

  • 18:00 – 22:00 – Kapha
  • 22:00 – 2:00 – Pitta
  • 2:00 – 6:00 – Vata

Idealny Harmonogram Dnia

  • Poranek:

    • Pobudka: Zaleca się wstawanie na dwie godziny przed wschodem słońca (choć to dla wielu trudne…), kiedy dominuje element Vata, co pomaga w zharmonizowaniu organizmu z naturą.
    • Eliminacja: Pij jedną lub dwie szklanki ciepłej wody, aby wspomóc procesy trawienne i wypróżnij się jak najszybciej po przebudzeniu.
    • Czyszczenie Zmysłów: Umyj oczy, wyczyść język i zęby, a także przepłucz gardło, aby oczyścić zmysł smaku i wzroku. Można użyć wody różanej, Triphala oraz roślinnych środków do płukania jamy ustnej.
    • Masowanie: Przeprowadź krótki automasaż (Abhyanga) przy użyciu oleju sezamowego, który pomaga w utrzymaniu młodości i siły organizmu.
    • Ćwiczenia: Rób lekkie ćwiczenia, takie jak joga czy spacer, aby poprawić krążenie i dodatkowo wzmacniać organizm.
    • Kąpiel: Po ćwiczeniach weź kąpiel, aby usunąć nadmiar oleju i brud.
    • Medytacja: Poświęć chwilę na skupienie i refleksję, starając się zrozumieć swoje prawdziwe „ja”.
    • Śniadanie: Powinno być ciepłe i odżywcze.
  • Południe:

    • Lunch: Najlepiej spożywać go między 12:00 a 13:00, podczas dominacji Pitta, odpowiedzialnej za trawienie.
    • Drzemka: Unikać długiego snu w ciągu dnia – jednak krótka drzemka jest wskazana, by naładować organizm nową energią.
    • Praca/Studia: Kontynuuj swoje codzienne zadania do wieczora.
  • Zachód Słońca:

    • Kolacja: Spożywana około godziny 19:00, powinna być lżejsza niż lunch i spożywana przynajmniej trzy godziny przed snem.
    • Spokój: Po kolacji warto spędzić czas z rodziną, na relaksie lub po prostu przy dobrej książce. Rób ro co lubisz i zapomnij o obowiązkach.
  • Czas Przed Snem:

    • Przygotowanie do snu: Idealnie jest zasnąć około 22:00, masując stopy olejem przed snem. Pamiętaj o zażyciu Triphala przed pójściem spać.

Dostosowanie się do tej rutyny może początkowo być trudne – szczególnie dla osób pracujących, co niestety jednoznacznie wskazuje, że nasz tryb życia wymuszony przez świat, nie jest zgodny z naturą. Jednak po wdrożeniu chociaż kilku elementów rutyny dnia zalecanej przez nauki ajurwedyjskie, z czasem zauważysz zaskakujące zmiany na lepsze i większą radość z życia!

MOŻE CIĘ ZAINTERESUJE?

WIĘCEJ

Rozpoczęcie Dnia z Ajurwedą i Medycyną Naturalną

Dzień zaleca się zaczynać w zgodzie z naturą. Medycyna naturalna i Ajurweda wskazują, że o świcie aktywność energetyczna jest najwyższa, co sprzyja dobremu samopoczuciu i aktywizuje organizm.

Poranny Rytuał

  • Salvea – Partner Twojego Poranka: Rozpocznij dzień od produktów Salvea, które wspierają codzienne funkcje organizmu. Dzięki naturalnym składnikom harmonizują procesy fizjologiczne.

  • Suplementacja: W sklepie z suplementami znajdziesz produkty wspierające działanie układu immunologicznego. Suplementy dla kobiet i Suplementy dla mężczyzn dostarczą niezbędnych witamin i minerałów.

Wspomaganie Organizmu

  • Fitoterapia: Wykorzystaj moc ziół do codziennej pielęgnacji swojego organizmu. Rośliny takie jak mięta, melisa czy rumianek wspomagają trawienie i pozwalają zachować równowagę.

  • Ziołolecznictwo: Korzystaj z tradycyjnych receptur ziołowych, aby wspierać swoje dobre samopoczucie.

Codzienna Aktywność

  • Ruch to Zdrowie: Wybierz aktywności, które nie tylko kształtują sylwetkę, ale również wpływają pozytywnie na stan ducha. Joga, tai-chi, czy spacery to doskonały wybór.

Zbilansowana Dieta

  • Witaminy dla Kobiet i Mężczyzn: Dieta powinna być urozmaicona i bogata w składniki odżywcze, ale warto również sięgnąć po odpowiednie suplementy. W zależności od potrzeb, skorzystaj z oferty witamin dla kobiet lub mężczyzn dostępnych w sklepie z suplementami.

Wieczorny Rytuał

  • Medycyna Niekonwencjonalna: Wieczorem warto skorzystać z terapii naturalnych, które pomogą się zrelaksować i przygotować do snu.

  • Ajurweda na Dobranoc: Rutynę zaleca się zakończyć zgodnie z zasadami ajurwedy, np. poprzez masaż olejkami eterycznymi, medytację czy picie herbaty ziołowej.

Podsumowanie

Dbałość o równowagę pomiędzy ciałem a umysłem jest kluczem do zdrowia i dobrego samopoczucia. Korzystając z bogactwa, jakie oferują ajurweda, medycyna naturalna oraz ziołolecznictwo, możemy tworzyć indywidualne rytuały, które pomogą nam utrzymać harmonię i równowagę w codziennym życiu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *